Deze voeding helpt je hooikoorts te verminderen

Groentes waar veel vezels in zitten, deze helpen je om je darmflora weer te herstellen Als vuistregel kun je gebruiken “alle vergeten groenten”, zoals: pompoen, pastinaak, aardpeer, artisjokken, asperges, haver, havermout en bonen maar ook zoete aardappel.

Een natuurlijk antihistaminicum is quercetine het is een flavonoïde (kleurstof van planten). Kappertjes, uien, bonen, zwarte thee evenals: druiven, appels, waterkers, boerenkool, boekweit, bessen en broccoli zijn rijk aan quercetine. Quercetine vermindert de ontstekingsreacties in de luchtwegen omdat het een stabiliserend effect heeft op mestcellen. De aanbevolen dosering voor allergische rhinitis voor volwassenen is driemaal daags 250-600 mg vóór de maaltijd.
Bron: Rogerio AP, Kanashiro A, Fontanari C, e.a. Anti-inflammatory activity of quercetin and isoquercitrin in experimental murine allergic asthma. Inflamm Res. 2007;56(10):402–408. doi:10.1007/s00011-007-7005-6

Brandnetel vermindert de aanmaak van histamine waardoor de allergische reactie vermindert. Kortom: drink er maximaal 2 – 3 kopjes per dag van.
Bron: Mittman P. Randomized, Double-Blind Study of Freeze-Dried Urtica dioica in the Treatment of Allergic Rhinitis. Planta Med. 1990;56(1): 44–47. doi:10.1055/s-2006-960881

Honing of stuifmeelkorrels van je lokale imker, zodat je jezelf bewapent tegen de pollen in je omgeving. Neem dagelijks een theelepel het liefst een maand voordat het hooikoorts seizoen begint. Haal deze bij een lokale imker omdat de bijen in jouw omgeving vliegen. Er zijn ook studies die aangeven dat manukahoning mogelijk kan bijdragen tot verlichting.
Bron: Int Arch Allergy Immunol. 2011;155(2):160-6. doi: 10.1159/000319821. Epub 2010 Dec 23. Birch pollen honey for birch pollen allergy–a randomized controlled pilot study.

Bioflavonoïde zijn belangrijke beschermers van het slijmvlies, ze zitten niet alleen in blauwe bessen, zwarte bessen maar ook in aardbeien.

Eet veel groenten, fruit, peulvruchten en noten, zodat de darmflora in balans kan komen.

Vitamine tekort

Ook een zinktekort zou een mogelijkheid zijn. Zink zit veel in oesters, hennepzaad, evenals: pompoenpitten, lijnzaad en cashewnoten en een beetje in haver.

Vaak zie bij mensen met een overactief immuunsysteem dat ze een tekort hebben aan vitamine D, waardoor klachten zoals hooikoorts in de hand gewerkt kunnen worden. Voldoende zonlicht kan helpen de vitamine D op te bouwen en ook het eten van voeding als vette vis, zuivel, paddenstoelen en ei.

Als laatste een overzicht van voedingsmiddelen die diamine oxidase bevatten, mestcellen stabiliseren of quercetine bevatten.

Product Werking
Bonen Bonen bevatten in lichte mate diamine oxidase
Brandnetel Antihistamine (op de H1 receptor), stabiliseert mestcellen
Doperwten/Doperwt kiemen* Bevat diamine oxidase
Dragon Stabiliseert mestcellen
Gember Antagonist voor H2 receptor, stabiliseert mestcellen
Granaatappel Stabiliseert mestcellen
Groene bonen Bevat in lichte mate diamine oxidase
Kikkererwtenkiemen Bevat diamine oxidase
Kurkuma Verminderd mestcel activatie, ontstekingsremmend en antioxidant
Laos (vers) Stabiliseert mestcellen en voorkomt anafylactische shock
Lotuswortel Verminderd histamine vrijlating met 70%
Kappertjes (ingelegd in zout, geen azijn) Antihistamine, ontstekingsremmend, schimmeldodend, antiviraal
Linzenkiemen* Bevat diamine oxidase
Knoflook vermindert de vrijlating van histamine uit de mestcellen
Mangosteen Antihistamine (H1 receptor), verminderd mestcel degranulatie
Moringa(thee) Verminderd de vrijlating van histamine met 72% waarmee de werking net zo effectief is als Ketitofen.
Mungbonenkiemen (taugé) Beschermt tegen mestcel degranulatie en histamine vrijlating door hoge flavonoiden gehalte
Munt Vermindert vrijlating van histamine uit mestcellen, H2 receptor antagonist
Nigella Sativa, zaad en olie Antihistamine, antioxidant
Perzik Verlaagd mestcellen bij allergische ontsteking
Olijven Verhoogt sterk de werking van diamine oxidase(DAO)
Tulsi (heilige basilicum) Stabiliseert mestcellen
Tijm Stabiliseert mestcellen
Waterkers Stabiliseert mestcellen

* doperwtenkiemen en linzen kiemen bevatten 5x zoveel DAO als ze in het donker worden gekweekt. Echter, wordt na 10 dagen de DAO in de plant afgebroken. Consumeer daarom de kiemen voor deze tijd.

Wanneer de allergische reacties ernstig zijn, dan voldoet enkel antihistaminicarijke voeding niet en is het gebruik van suppletie onvermijdelijk.

Lees ook

Hooikoorts
Wat gebeurt er in je lichaam bij hooikoorts?
Welk voeding kan ik beter niet nemen bij hooikoorts?
Deze voeding helpt je hooikoorts te verminderen
Medicijnen bij Hooikoorts
Voedingssupplementen bij hooikoorts
Medical taping bij hooikoorts
Hoe kijkt de Chinese geneeskunde naar Hooikoorts?
Hoe kan Acupressuur helpen bij hooikoorts?
Hooikoorts en lenzen: 10 tips om irritaties tegen te gaan!